Andere kijk op leerproblemen

Bij kinderen met leerproblemen wordt meestal gekeken naar wat niet goed gaat. De focus ligt op de problemen en de diagnoses en er wordt nauwelijks gekeken naar wat het kind nodig heeft. Dat is zonde want ieder kind heeft talenten. Zet je die op de juiste manier in, dan groeit het zelfvertrouwen en zijn kinderen wel gemotiveerd om te leren. En verdwijnen die leerproblemen.

 

Kijken naar wat niet goed gaat

Het Nederlandse onderwijssysteem heeft een vast stramien met weinig ruimte voor eigenheid en unieke talenten. Het is erop gericht te meten wat een kind kan en dat wordt vergeleken met het gemiddelde. Als een kind niet aan de standaard voldoet en extra oefenen of begeleiding niet helpt, is de volgende stap vaak een onderzoek of test om te kijken waar dit door komt. De gedachte hierachter is dat als je weet waar het doorkomt, je het probleem ook kan oplossen. 

 

Een diagnose is geen oplossing

Ik ben opgeleid als orthopedagoog en heb veel van die onderzoeken afgenomen. Die zijn hartstikke leuk om te doen. Een ochtend met een kind bezig zijn en kijken hoe ze ermee omgaan. Toch werd ik er niet blij van. Na zo’n test bleek het kind bijvoorbeeld dyslexie of ADHD te hebben en kon ik uitleggen aan leerkracht en ouders want er niet goed ging. Maar daarmee had ik het kind niet geholpen, want wat gaan we nu anders doen? Die vraag bleef vaak onbeantwoord. En zo schoten het kind, ouders en ook de school weinig op met alleen de diagnose. 

 

Negatieve energie en minder motivatie

Die diagnose legt vooral de focus op wat er mis is. Er wordt gekeken naar gebreken of problemen en die moeten worden bestreden of verminderd. Maar als je vooral bezig bent met wat je lastig vindt, wordt het leven niet leuker. Je doet het niet plezier want het geeft veel negatieve energie. Je wordt er onzeker van en de motivatie wordt minder. Je krijgt dan snel de neiging om ermee te stoppen. Maar een kind kan niet zeggen ‘ik stop met school’.

 

Andere kijk op leerproblemen

Ouders van kinderen met leerproblemen zijn daarom niet op zoek naar een label, maar willen handvatten om ervoor te zorgen dat het wel gaat lukken op school. Vaak is een kind slim genoeg en weet iedereen dat het moet kunnen, maar toch lukt het niet. Daardoor ontstond bij mij de behoefte om er op een andere manier naar te kijken. Te werken met methodieken die uitgaan van de sterke kanten, talenten en kwaliteiten van een kind. 

 

Aansluiten op kwaliteiten

Ik geloof dat ieder kind kan en wil leren, alleen niet allemaal op dezelfde manier. Daarom kijk ik liever naar wat er al goed gaat bij een kind en hoe we daarop kunnen aansluiten. Door de focus te leggen op het ontwikkelen van talenten, krijgt het kind een positieve kijk op zijn of haar eigen kunnen. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en neemt de motivatie toe. 

 

Voorbeeld uit de praktijk

Ik kreeg een hoog gevoelig meisje in de praktijk met de diagnoses ADD en dyslexie. Ze kwam niet uit de verf op school. Haalde lage cijfers terwijl haar omgeving wel het gevoel had dat ze het moest kunnen. Zij was een echte beelddenker dus we zijn die sterke visuele kant in gaan zetten bij het leren. We kozen een manier die bij haar kwaliteiten past en daardoor gingen dingen veel beter. Werd ze weer het blije kind dat ze daarvoor was geweest en haar zelfvertrouwen groeide. Natuurlijk ging dat niet vanzelf. Er is veel geoefend, maar wel op een manier die bij haar past.

 

Talenten leren kennen

Door op deze andere manier te werken, leren kinderen hun talenten kennen. Die talenten zijn eigenschappen die hard nodig zijn in de huidige maatschappij en in de toekomst. Zoals creativiteit, fantasie, out-of-the-box denken, etc. Het is zonde dat kinderen weinig zelfvertrouwen hebben en denken dat ze iets niet kunnen of dom zijn, terwijl het tegenovergestelde waar is. Alleen omdat hun manier van denken en leren niet past bij de manier waarop de meeste schoolmethodieken werken.

 

Bewust kiezen om anders te kijken

Het is een bewuste keuze om anders naar een probleem of situatie te kijken. Niet vanuit een tekort of probleem maar vanuit mogelijkheden en wat wel kan. Als kinderen op die manier opgroeien, hoeven ze niet later nog uit te zoeken wie ze zijn en wat hun talenten zijn. En hoeven ze ook niet vast te lopen in hun schoolcarrière en werk. Hoe vroeger ouders en leerkrachten daarvan bewust zijn, hoe eerder kinderen geholpen kunnen worden. Dan ontdekken ze al vroeg hun talenten en zijn ze gemotiveerd om te leren op een manier die wel bij hun past.

 

Oefening Ontdek je talenten

Ga samen met je kind of leerlingen in de klas zitten om een lijstje te maken van hun talenten. Een talent is veel meer dan ergens goed in zijn, zoals goed kunnen voetballen of tekenen. Denk bijvoorbeeld ook aan; nieuwsgierig zijn, creatief zijn, veel fantasie hebben, kunnen doorzetten, goed anderen kunnen helpen, etc. 

 

Kijk daarbij ook of je negatieve eigenschappen kan omdraaien zodat het een talent wordt. Als een kind impulsief is, wordt dat vaak als negatief gezien. Maar je kan ook zeggen dat het kind heel spontaan is. Een kind dat altijd aan het dromen is en niet oplet, is net zo goed een kind met een rijke verbeelding. Zo kijk je weer een heel anders naar die eigenschappen. 

 

Meer weten over leren vanuit talent?

Heeft dit je nieuwsgierig gemaakt en wil je hier meer over weten? Bestel dan hier mijn boek ‘In 10 stappen leren vanuit talent’. Het is ook via alle boekhandels te bestellen en te lenen in de bibliotheek.

Leren én leven vanuit talent. Hoe doe je dat?
Karen Dijkstra gaat in gesprek met onderwijsprofessionals, ouders, auteurs en experts op het gebied van leren en ontwikkeling.

Bij kinderen, jongeren en volwassenen, bij wie leren niet vanzelf gaat. Over een andere kijk op leerproblemen, met de focus op talent, kijken naar wat er wél kan bij leren op school en daarna.

Beluister via:

Vraag de gratis leerstijl test aan

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.