Dyslexie behandeling? Of kan het ook anders?
Deze week een nieuwe sessie met een Jim (groep 6) in mijn praktijk. In groep 3, 4 en 5 scoorde hij een V (bij laagste 20%) op spelling (Cito). Doordat hij herhaaldelijk laag scoorde en het op andere vakken prima doet, kwam hij in aanmerking voor een dyslexieonderzoek. Vele formulieren en weken later, werd Jim onderzocht en is er bij hem inderdaad dyslexie vastgesteld. Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED) en daarom komt Jim ook in aanmerking voor een vergoed behandeltraject. Deze trajecten worden verzorgd door o.a. het RID, Opdidakt, Marant en andere grote aanbieders van dyslexiehulp.
Dyslexie vastgesteld- en dan?
Een dyslexieverklaring lost echter het probleem nog niet op. Er moet dus iets gebeuren. En.. ánders dan wat daarvoor al is gedaan…
De ouders van Jim (het gezin woont in de gemeente Lekstroom- Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Lopik, Vianen) kregen de keuze om een regulier behandelingstraject dyslexie (40 tot 60 sessies, wekelijks; duur 1-1,5 jaar) te kiezen of een traject met de Kernvisiemethode (10 sessies in periode van ongeveer 6 maanden). Met een vergoeding van de gemeente dus.
Aan de slag met de Kernvisiemethode!
De ouders van Jim kozen voor het laatste en zo kwamen ze voor een vergoed traject met de Kernvisiemethode bij mij. Half oktober zijn we gestart. Geweldig om met Jim en zijn moeder te werken! Beiden zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan en stappen te zetten. Ze gaan thuis enthousiast aan de slag met wat er in onze sessie samen aan bod is gekomen. Jim komt met plezier en vindt het leuk om te doen.
Jim gaat als een speer!
Deze week kwam hij weer, stapte mij praktijk binnen en trots legt hij het blaadje met de scores voor mij neer! De grafiek voor spelling valt op. Ik benoem dit en zijn ogen gaan glimmen. Een mooie stijgende lijn, steil omhoog en hij scoort nu op het gemiddelde!
Een mooi resultaat..
Jim scoorde gedurende 3 schooljaren op het laagste niveau (Cito V score, waarmee Jim voldeed aan de criteria voor een dyslexieonderzoek en verklaring) en binnen 4 maanden 2 niveau’s hoger, op niveau III.
Hoe dit kan? Door het ánders te doen. Gebruik maken van de talenten die Jim in zich heeft. Niet nóg een keer herhalen wat hij eerder al heeft gedaan en waarvan geconstateerd is dat het niet lukt.
Een andere manier van aanpakken
In coachingssessies volgens de Kernvisiemethode geef ik aan hóe hij bepaalde ‘moeilijkheden’ in het leren op een ándere manier kan aanpakken. En dit thuis en op school toepassen, met support van zijn moeder en de juf.
Iedere dag oefenen?
Jim moest er wel wat voor doen, daar ontkom je niet aan. Maar niet te lang, te veel en te saai. Wel consequent iedere dag. “Gelukkig hoef ik het niet zo te doen als Elze”. Hij doelt op zijn klasgenootje dat het reguliere vergoede dyslexietraject volgt. “Ze moet heeeeeel veel oefenen en het helpt helemaal niks”, zegt Jim over haar. ‘En mijn vriendje – de derde leerling in zijn klas waar dyslexie is vastgesteld- gaat waarschijnlijk ook naar Kernvisie’.
Jim is (gelukkig) niet de enige waarbij ik een dergelijke vooruitgang zie. In relatief korte tijd. Een heel fijn alternatief voor het ellenlange dyslexietraject.
Dyslexie, een vermoeden van… of ‘gewoon’ moeite met leren?
Mij maakt het niet zoveel uit. Als ik deze kinderen maar kan helpen, zodat het leren leuker en makkelijker wordt. En dat is bij Jim gelukt. Ik gun zijn klasgenootjes en al die andere kinderen die om welke reden dan ook vastlopen op school ook deze mooie sprongen, het leerplezier en het hervinden van het vertrouwen in zichzelf. En Jim is weer zo’n jongen die heeft laten zien dat het kan…. En dat de weg ook een stuk korter kan zijn als je leert om te leren op een manier die bij je past….
Doe de leerstijltestHeb je vragen of wil je weten over de mogelijkheden voor begeleiding?
Neem dan contact met mij op. Stuur mij een bericht of bel mij voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek: 06-41280899.
Lees dan “In 10 stappen leren vanuit talent”!
Hierin geef ik je een 10 stappenplan hoe je je kind kan helpen, zodat leren weer leuk wordt en je kind met zelfvertrouwen en plezier naar school gaat.
Veel kinderen, die vastlopen in het onderwijssysteem denken en leren ánders dan de meeste anderen. Dan is ook een andere aanpak nodig.
Mijn uitgangspunt hierbij is samen kijken naar wat een kind wél kan, weten hoe het leert en daarbij aansluiten.
Bestel het boek
0 reacties