Heb jij ook het gevoel dat ‘er niet uit komt wat erin zit’?

Vanochtend kwam ik de moeder van Viktor tegen, gewoon op straat na het naar school brengen van de kinderen. Ze groette vrolijk en vertelde enthousiast en vol trots dat haar zoon alleen maar dikke voldoendes haalt. Wat heerlijk om te horen!

Ondanks RT geen vooruitgang

Vlak voor de zomer vakantie belde ze me op, of ik kon helpen. Haar middelste zoon zit in groep 6 en heeft moeite met spelling. Ze had het gevoel dat het beter kon. Hij had al RT gehad op school, maar dat had niet echt geholpen.

Ik vertelde haar dat het zou kunnen dat Viktor een andere leerstijl heeft. Er zijn kinderen, die net als Viktor een voorkeur hebben om met hun rechter hersenhelft te denken. We hebben globaal gezien, een linker- en een rechter hersenhelft. In de linker hersenhelft vindt de logica plaats (letters, woorden, cijfers, volgordes, analyses). In de rechter hersenhelft zitten vooral de vaardigheden die we nodig hebben om praktisch bezig te zijn (overzicht, ruimtelijk inzicht, verbeelding, emotie, gevoel, kleurherkenning).

Andere leervoorkeur

Op school leren kinderen vaak spellingregels om te beredeneren hoe een woord geschreven moet worden, wat uiteindelijk tot een woordbeeld zou moeten leiden. Dit is ten slotte het einddoel van spelling onderwijs. Deze manier past bij de ‘links georiënteerde leerstijl’. De kinderen die echter een voorkeur hebben voor de rechtsgeoriënteerde leerstijl, kunnen niets met de regels. Raken erdoor door de war.

Dit herkende de moeder van Viktor heel duidelijk. “Is dit de zwarte mieren regel? Of de apenregel? Viktor had eigenlijk geen idee.. gevolg: hij deed maar wat… Na even gesproken te hebben, maakten we een afspraak. Het was een week voor de zomervakantie. Moeder en zoon hadden al besproken dat ze de zomervakantie hard zouden gaan werken aan spelling.

Resultaat na 1e sessie

In de eerste afspraak zie ik Viktor en zijn moeder. Viktor is een vrolijke, gezellige en sociale jongen. Hij voetbalt en is graag in beweging, een ‘actief mannetje’.. Op school gaat het eigenlijk best goed, alleen spelling niet zo. Nadat ik Viktor een en ander heb uitgelegd hoe je hersenen werken, heb ik hem de basistechniek aangeleerd. Die pikte hij gemakkelijk op. Hij straalde toen hij merkte dat hij op een woord gemakkelijk kon onthouden en goed kon schrijven, door het net even anders te doen…. En dat zonder regels en eigenlijk kost het helemaal geen moeite!
Halverwege de zomervakantie kreeg ik een mailtje van Viktor’s moeder. Ze waren elke dag aan het oefenen, Viktor vond het leuk om te doen en het ging heel goed. Er was geen strijd over het oefenen… een onverwachte bijdrage aan de vakantievreugde als je niet hoeft te ‘leuren’ bij je kind.

LEREN LEUKER EN MAKKELIJKER MAKEN”

Er zit meer in dan eruit komt

Na de vakantie kwam hij weer en ze hadden de hele zomervakantie geoefend en hij had zijn weektaak voor taal woensdag al af, terwijl hij het eerder altijd voor zich uitschoof! Viktor heeft nog een aantal sessies gevolgd, waarin we onder andere de werkwoordspelling hebben behandeld. Met als resultaat: geen problemen meer met d, t of dt’s.

Viktor heeft het aan zichzelf bewezen….er zat meer in hem dan er op dat moment uit kwam…. en het leren is weer leuker!

Gun je jou kind ook dat hij kan leren op een manier die bij hem past?

 

Hoe ziet een coachingstraject eruit?

 

Leren én leven vanuit talent. Hoe doe je dat?
Karen Dijkstra gaat in gesprek met onderwijsprofessionals, ouders, auteurs en experts op het gebied van leren en ontwikkeling.

Bij kinderen, jongeren en volwassenen, bij wie leren niet vanzelf gaat. Over een andere kijk op leerproblemen, met de focus op talent, kijken naar wat er wél kan bij leren op school en daarna.

Beluister via:

Vraag de gratis leerstijl test aan

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.