‘Ik heb het fout gedaan’

Liever luisteren?

Kinderen met dyslexie krijgen vaak te horen ze harder moeten werken op school omdat ze dyslectisch zijn. Vroeger gaf ik dat advies ook, maar tegenwoordig weet ik dat dat niet klopt. Kinderen met dyslexie moeten niet harder werken, maar slimmer werken.

Onlangs sprak ik een moeder van een jongen op de middelbare school. De jongen heeft dyslexie en het ging heel moeizaam op school. Onlangs alle tijd die hij erin stopt, haalt hij toch lage cijfers. En dat motiveert natuurlijk niet. Vooral als je vooral te horen krijgt dat je er harder voor moet werken.

Toen ik de moeder uitlegde dat het niet gaat om harder werken, maar om slimmer werken voelde de moeder zich schuldig. En dat snap ik wel. Dat gevoel heb ik zelf ook als ik terugkijk op de tijd dat ik bij de schoolbegeleidingsdienst werkte. Daar onderzocht ik kinderen op intelligentie. We keken of ze de leerstof aan zouden kunnen of dat ze meer zouden kunnen.

Wanneer daar het label dyslexie uitkwam, moest ik uitleggen aan de ouders wat dat inhield en wat ze vervolgens konden gaan doen. Ik vertelde ze dat dyslexie een stoornis in de hersenen is, die je je leven lang houdt. Het is iets dat je moet accepteren en mee leren omgaan. Je kunt het een beetje compenseren, maar je zal harder moeten werken en vaker dingen moeten herhalen.

Als ik daar op terugkijk, schaam ik me voor het verkeerde advies dat ik gaf. Het liefst zou ik mijn excuses aanbieden aan de kinderen en ouders die ik dat verkeerde advies gegeven had. Maar het was gebaseerd op wat ik toen geleerd had en toen wist. Ook al had ik het gevoel dat het niet klopte.

Daarom ging ik op zoek naar manieren waarop het anders kan en die heb ik ook gevonden. Tegenwoordig geef ik kinderen met dyslexie plus hun ouders en leerkrachten mee dat dat zij juist moeten geloven in hun talenten en daarnaar moeten kijken. Leer ik ze om via hun talenten manieren te vinden hoe het wel kan. En hoe ze op een andere en slimmere manier gebruik kunnen maken van hun brein.

Er is een mooie quote van Maya Angelou die hier heel goed bij past: “Do the best you can until you know better. Then when you know better, do better.” Die hou ik in gedachte op de momenten dat ik denk aan het verkeerde advies dat ik toen heb gegeven. Want op dat moment dacht ik dat dat goed was. En dat geld ook voor deze moeder. Zij ging uit van de dingen die ze gehoord had en nam dat logischerwijs over.

Omdat ik nu inmiddels weet dat het anders kan, geef ik dat graag op zoveel mogelijk manieren door. Via mijn website, mijn blogs en mijn podcasts. Aan de kinderen met wie ik werk en aan ouders en leerkrachten in mijn online trainingen. Zoveel mogelijk inzicht en handvatten geven om het voortaan anders te doen.

Misschien heb jij ook weleens dat je denkt ‘oh, dit heb ik toen verkeerd gedaan’. Wees dan niet te streng voor jezelf. Je deed wat je op dat moment dacht dat het beste was. En als je vervolgens ontdekt dat het anders kan, ga het dan vanaf nu anders doen. Zo leer je nieuwe dingen en doe je het steeds een beetje beter.

Leren én leven vanuit talent. Hoe doe je dat?
Karen Dijkstra gaat in gesprek met onderwijsprofessionals, ouders, auteurs en experts op het gebied van leren en ontwikkeling.

Bij kinderen, jongeren en volwassenen, bij wie leren niet vanzelf gaat. Over een andere kijk op leerproblemen, met de focus op talent, kijken naar wat er wél kan bij leren op school en daarna.

Beluister via:

Vraag de gratis leerstijl test aan

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.