Kinderen die lezen moeilijk vinden, doen dit over het algemeen niet graag. Er zijn heel veel verschillende manieren om het lezen leuker te maken.
In dit artikel deel ik er 3, die ik ouders vaak aanraad. Het afwisselen van ‘gewoon’ iedere dag lezen, zorgt ervoor dat kinderen meer leesplezier krijgen.
De oefeningen zijn geschikt voor alle leeftijden en niveau ’s.
1. Ik lees.. eh lach me rot!
Een leuke en speelse oefening, die gegarandeerd een boel plezier oplevert is de volgende:
Maak 3 (voor jongere lezers) of 4 kolommen en bedenk een aantal woorden/ werkwoorden/ plaatsen (zie voorbeeld).
Knip de kaartjes los, leg ze op de kop en spreid ze uit over de tafel. Je kind pakt van iedere kleur 1 kaartje en legt deze in de volgorde van kleur (geel-oranje- rood- paars) na elkaar neer en leest de zin. Alles mag!
Voorbeeld
O ja, bij de kaartjes met puntjes, mag je zelf iets bedenken…. Zet je fantasie en creativiteit in!
Creatieve variant
Wil je echt creatief zijn met je kind? Dan kun je het volgende doen:
Laat je kind een passende (grappige) tekening te maken bij de zin
Je kunt dit voor iedere zin doen. Of kies samen de grappigste zin uit en maak daar een tekening van.
2. Theaterlezen
Theaterlezen (ook wel toneellezen genoemd), is een hele leuke manier om kinderen, voor wie lezen niet hun favoriete bezigheid is, toch aan het lezen te krijgen. Er zijn speciale “theaterleesboeken “ (vraag ernaar bij de bibliotheek), die je leest met twee of meer personen.
Net zoiets als verschillende rollen in een toneelstuk, maar je hoeft hierbij de teksten niet uit je hoofd te leren. Het gaat bij het toneellezen namelijk om het lezen. Je kind kiest een rol een rol en om de beurt lees je een stuk tekst voor. In het begin is het voldoende als je kind gewoon de tekst leest. Door deze vaker te oefenen, kan je kind zich inleven in de rol die ze spelen en als ze willen gebruik maken van intonatie en/of stemmetjes. (Door zich in te leven oefenen kinderen vanzelf met intonatie).
Ik heb gemerkt dat kinderen het geweldig vinden om stemmetjes te gebruiken. De meeste kinderen vinden het erg leuk om op deze manier teksten te oefenen. Soms komen ze met de vraag: ‘Mogen we het nu echt spelen?’. Eventueel kunnen ze dan spelen met de tekst erbij.
Vaak gaan kinderen vloeiender lezen. Hierdoor krijgen ze meer leesbegrip en neemt het plezie r en de motivatie om te lezen toe.
Deze manier van lezen is vaak motiverend voor kinderen, omdat het net even anders is dan gewoon lezen en door de rol ‘zijn’ ze iemand anders. Bovendien vinden ze het leuk omdat ze het samen doen.
3. Dobbelsteenlezen
Als je met je kind leest, is om-de-beurt-lezen al een leuke variatie. Je kind kan dan even meelezen wanneer jij aan de beurt bent. Ook hier doe je het weer samen en leest je kind sneller een boek uit, wat allemaal bijdraagt aan de motivatie.
Maar je kan op meer manieren afwisselen. “Dobbelsteenlezen’ is een leuke spelvorm:
Je hebt alleen een leesboek en een dobbelsteen nodig.
Maak een lijstje met ‘manieren’ waarop je moet lezen. Je kunt een bladzijde of aantal zinnen afspreken.
Hierbij een voorbeeld op welke manieren je kan lezen.
- lees zelf
- lees om en om
- lees achterstevoren
- de ander leest
- lees in koor
- kies hoe je leest
Je kunt natuurlijk zelf het lijstje aanpassen, bijvoorbeeld met ‘emoties’, zoals ‘blij’, ‘verdrietig’ of ‘boos’
Veel lol met lezen in de zomervakantie!
0 reacties