Hoe maak je lezen leuker? 7 tips voor meer “leeskilometers” in de Zomervakantie

Zomervakantie!

Veel kinderen zijn er aan toe… eindelijk VRIJ!!
Even niet aan school denken, een heerlijk vooruitzicht. Even niks aan school doen…?

Wist je dat er ontzettend veel wegzakt in de vakantie? Soms gaan kinderen wel 1 of 2 AVI niveau’s achteruit.
Blijven lezen, óók in de vakantie, is belangrijk. Maar wel op een leuke manier! Hoe doe je dat?

7 Tips om ‘LEESKILOMETERS’ te maken in de vakantie. Hoe kan je LEZEN het LEUKER maken?

 

1. Kies een LEUK boek

En zorg dat de inhoud past bij de leeftijd en de BELEVINGSWERELD van je kind.
Boeken die veel kinderen leuk vinden om te lezen:

  • ‘De boomhut van 13 verdiepingen’.
  • ‘Leven van een loser’, ‘Dagboek van een muts’.
  • Boeken van Jeronimo Stilton. Hoewel sommige kinderen het te druk vinden met alle tekeningen en verschillende lettertypen.
  • Informatieve boeken over bepaalde onderwerpen (dieren, ruimte, weetjes- boeken etc ) zijn ook prima!
  • Strips. Een fijne afwisseling voor kinderen die moeite hebben met lezen.
Sluit aan bij de interesse van je kind, dat is het aller belangrijkste! Vergeet het AVI niveau, dit is vaak te laag.

2. Plaatjes

Plaatjes in de boeken helpen een kind altijd op weg. Ze vertellen al een beetje waar het verhaal over gaat.

Dit geldt ook voor de kaft. Dit helpt je kind bij het lezen. Praat hier eerst even over.

3. Samen

Ga SAMEN met je kind een boek uitkiezen. Bij de bibliotheek (vaak is de uitleentermijn langer in de vakantie).

Misschien kunt je als einde schooljaar/ vakantie cadeautje een leuk boek kopen.

4. Niet te lang.

5 of 10 minuten is veel beter vol te houden dan 30 minuten. Maar lees dan wel iedere dag. Het liefst op een vast moment.

5. Meerdere keren lezen?

Wil je kind een boek OPNIEUW lezen, omdat het zo leuk was? Helemaal niet erg. Kinderen gaan het ECHT niet uit hun hoofd leren, zoals veel mensen en zelfs leerkrachten beweren.

Kinderen gaan hier juist beter door lezen. Ze kennen het verhaal al en gaan zich focussen op wat er staat. Als het boek maar voldoende technische uitdaging biedt.

6. Lay out

Lay out en bladspiegel zijn erg belangrijk. Boeken waarbij de regels niet al te dicht op elkaar staan, lezen makkelijker.

Als de bladspiegel goed is hoeft een kind met ernstige leesproblemen en dyslexie niet eens een boek te kiezen uit het MLP (Makkelijke Lezen Plein, te vinden in de meeste bibliotheken )

7. Oh ja..vraag NOOIT..

”Wat hebben we nu net gelezen…?”

Dit voelt voor een kind en zeker voor een kind met leesproblemen als kruisverhoor.

Je wil dat je kind plezier heeft in het lezen. Het is wel goed om te PRATEN over het boek.

Je kunt bijvoorbeeld vragen. “Waarom zou hij dat doen? Wat zal er straks gebeuren?”

Veel leesplezier in de zomervakantie!

 

MEER ONDERSTEUNING NODIG?
Als je merkt dat het niet lekker gaat, kunt je je kind ook in de vakantie helpen.
Kinderen die in de vakantie intensieve begeleiding hebben gaan hierdoor vaak HEEL SNEL vooruit.

 

Meer weten? Bel gerust voor een GRATIS kennismakingsgeprek

Leren én leven vanuit talent. Hoe doe je dat?
Karen Dijkstra gaat in gesprek met onderwijsprofessionals, ouders, auteurs en experts op het gebied van leren en ontwikkeling.

Bij kinderen, jongeren en volwassenen, bij wie leren niet vanzelf gaat. Over een andere kijk op leerproblemen, met de focus op talent, kijken naar wat er wél kan bij leren op school en daarna.

Beluister via:

Vraag de gratis leerstijl test aan

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.