Podcast

Aflevering 5: Carolien Poels van Dyslexie Academy “Engels leren met dyslexie kan echt!”

Heb jij een vraag over of voor de podcast? Stuur een voice memo, leuk om van je te horen.

In deze aflevering spreek ik met Carolien Poels van de Dyslexie Academy. Zij is taalcoach Engels en dyslexie. Haar overtuiging: “Ook leerlingen met dyslexie kunnen Engels leren. Je moet allen weten hoe”.

Engels is voor veel middelbare scholieren een struikelblok. In feite bestaat Engelse uit twee talen en leerlingen met dyslexie leggen niet vanzelf de koppeling en leren zichzelf de woordjes op een verkeerde manier aan. Carolien ziet in haar praktijk dat deze kinderen vaak zelf een fonetische taal gaan bedenken: een soort ezelsbruggetje dat hen helpt om een woord correct te schrijven. Deze leerlingen komen in de knel bij luistertoetsen en mondelingen.

Carolien ontwikkelde een methode waarmee ook leerlingen met dyslexie voldoendes kunnen halen voor Engels. Ze ondersteunt hier leerlingen één-op-één mee en geeft daarnaast trainingen aan docenten, zodat zij de aanpak kunnen gebruiken in de klas.
In ons gesprek geeft Carolien veel praktische handvatten waar leerlingen en docenten direct mee aan de slag kunnen.

Welke drie facetten zijn belangrijk bij het leren van woordjes? Wat kunnen leerlingen zelf ánders kunnen doen met betrekking tot leren van grammatica en woordjes? Principes uit wiskunde inzetten om Engels te leren, hoe doe je dat? En wat kunnen docenten kunnen doen zodat ook deze leerlingen voldoendes kunnen halen voor Engels?

Op de website van Dyslexie Academy kun je het e-book “Engels en dyslexie – hoe gaat dat samen? gratis aanvragen.