Podcast

Aflevering 51 Hoe het briljante brein van dyslectische kinderen hen soms in de weg zit op school

Heb jij een vraag over of voor de podcast? Stuur een voice memo, leuk om van je te horen.

Deze week is het ‘de Week van dyslexie’. En internationaal zelfs ‘Dyslexia Awareness Month’.

Om meer bewustwording te creëren over het brede beeld van dyslexie, zodat het niet meer wordt gezien als ‘stoornis’ maar als een brein dat informatie anders verwerkt, met uitdagingen én kwaliteiten.

Deze aflevering van de speciale serie in de week van dyslexie laat zien hoe de talenten van dyslectische kinderen hen in de weg kunnen zitten op school.

Het creatieve, associatieve brein gaat soms een andere kant op dan ‘de bedoeling’ is.. Hierdoor geeft het kind een ander antwoord dan wat de meester of juf wil horen.

En soms krijgen zij ook nog eens te horen dat ze niet op zitten te letten of niet goed meedoen…. terwijl ze juist heel hard aan het werk zijn en goed over hun antwoord nadenken.

Bewustwording van de manier van denken van je kind of leerling is een belangrijke stap in het beter begrijpen van deze kinderen.

Beluister aflevering 50 waar ik een andere kijk op het klassieke beeld van dyslexie met je deel. Het idee dat dyslecten moeite hebben met lezen en spellen. Daar lopen zij inderdaad vaak tegenaan, maar het is meer dan dat. Het is een andere manier van denken en informatie verwerken.