Bij ‘ tekenen’ denken we meestal aan kindertekeningen of artiesten. Bij de manier die Harriët van Tekenen in de klas gebruikt, gaat het er om, dat je zo simpel mogelijk objecten, handelingen en poppetjes in beeld brengt.
Haar grootste wens is, dat er meer getekend gaat worden in het onderwijs, dat overwegend talig is. En dit sluit lang niet altijd aan bij de manier waarop kinderen leren. Leren kan leuker en effectiever.
Harriët is 7 jaar docent geweest en is nu visual facilitator, zakelijk tekenaar en biedt cursussen aan om tekenen en tekeningen onderdeel te maken van lessen op school.
In de podcast vertelt Harriët o.a.
- wat het tekenen van Tekenen in de klas precies is (en dit kun je natuurlijk ook heel goed in de thuissituatie toepassen)
- wat het ’tekenalfabet’ is en hoe je hiermee alles kunt tekenen
- het belang van het gebruik van beeld, JUIST in combinatie met tekst
- hoe het komt dat veel mensen denken dat ze niet kunnen tekenen
- verschillende manieren hoe je tekenen kunt toepassen bij kinderen in basisschoolleeftijd, middelbare scholieren en studenten.
- de voordelen van tekenen met betrekking tot leren
- misverstanden over tekenen in relatie tot concentratie
In deze aflevering komt duidelijk naar voren dat tekenen zorgt voor meer leerplezier bij leerlingen ėn docenten.
Daarnaast zorgt het ervoor dat leerlingen beter bij de les blijven, leerstof beter begrepen wordt en beter blijft hangen.
Oh.. en mocht je denken… ‘Ik kan niet tekenen!’… luister dan vooral de podcast en ga aan de slag met de oefeningen die Harriët je meegeeft in deze aflevering. Als je kunt schrijven, dan kun je ook tekenen!
Meer informatie over het werk van Harriët vind je op de website van Tekenen in de klas of volg haar op Instagram.